اکثر مردم فراه از برق آفتابى استفاده ميکنند
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

 

اکثر مردم فراه از برق آفتابى استفاده ميکنند

شهرفراه (پژواک،١٠ اسد٩١): اکثر مردم ولايت فراه به علت نبود برق دولتى، از برق سولرى(آفتابى) که براى شان اقتصادى نيز تمام ميشود، استفاده ميکنند.

سولر، دستگاهى است که برق را از نور آفتاب ذخيره ميکند و از اينکه فراه ولايت گرمسير است و درجۀ حرات در تابستان از ٤٠ درجه هم بلند ميرود، اين نوع برق براى مردم مفيد تمام ميشود.

اگرچه مردم ساير ولايات نيز از برق آفتابى استفاده ميکنند؛ اما کاربُرد اين نوع برق در فراه، تقريباً شکل عام را به خود گرفته است و يک و يا دو دستگاه سولر در بام منازل و دکانهاى اين ولايت به چشم ميخورد.

يک دستگاه برق سولرى، ٣ الى ٩ هزار افغانى به فروش ميرسد و ظرفيت برق ٢٤ ساعته را دارد؛ اما برق دولتى در شش ناحيۀ شهر فراه، براى سه هزار خانواده نُه ساعت از طرف شب و روز جريان ميداشته باشد؛ حال آنکه نفوس تخمينى شهر فراه، به١٢٠ هزار تن ميرسد و بيشتر مردم از برق سولرى کار ميگيرند.

مردم، مصرف برق دولتى را گزاف؛ اما برق سولرى را اقتصادى و مفيد ميدانند.

مهتاب شاه ٣٤ ساله باشندۀ قریه کُرجی مرکز فراه که از سه سال بدینسو، از برق آفتابى کار می گیرد، به آژانس خبری پژواک گفت: "در قریۀ ما برق دولتی وجود ندارد و برق جنراتوری هم کیلووات ٦٠ افغانی است که بالاتر از توان من است؛ از همین خاطر، سولرهای آفتابی سهولت بسیار خوبی است."

وى افزود که دو دستگاه سولر را به هشت هزار افغانی و یک بطری چارچ آنرا به چهار هزار افغانی خریداری کرده است و بدون هزینۀ ديگر، در ٢٤ ساعت هم تلویزیون را تماشا ميکند و هم  چهار گروپ خانه اش روشن ميشود و بعضی وسايل متفرقۀ برقی دیگر را نیز می تواند از برق سولری تامين نمايد.

برق دولتى از طريق جنراتور، صرف براى باشنده هاى شش ناحيۀ شهر فراه توزيع شده است، که آنهم قيمت بوده و دوامدار نيست.

سمیع الله مُرشد باشندۀ ناحیه اول شهر فراه که در حال خریداری یک دستگاه سولر بود، گفت که آنها برق دولتی دارند؛ اما چون برق تنها از طرف شب است و از سويی هم گرمی تابستان و هم ماه مبارک رمضان می باشد؛ بناءً او بخاطر داشتن برق دايمى، میخواهد از این سولرها کار بگیرد.

وى افزود که برق دولتى کیلو وات ٤٠ افغانی است؛ اما سولر هیچ هزینه ای ندارد و در ٢٤ ساعت می شود از آن برق استحصال کرد.

بيشتر مردم ولسوالی های ده گانۀ ولايت فراه، بنابر نبود برق آبی و دیزلی، نیز از سولر استفاده می کنند و هرکس بر بام خانۀ خود بنابر ضرورت و توانایی شخصی، یک، دو و بیشتر از آنرا نصب کرده و برق مورد نیاز شان را تامين مى نمايند.

عبدالحکیم باشندۀ قریه برنگک ولسوالی پشترود گفت: "ما قبلاً بخاطر نبود برق، از هریکين استفاده می کدیم؛ اما دوسال اس که از شیشه های آفتابی (سولر) کار می گیریم."

به گفتۀ وى، اکثریت مردم قریۀ شان از این سولر خریده اند؛ چون از يکسو ارزان بوده و از سوى ديگر مصرف ندارد.

با گسترش سیستم برق آفتابی، تعداد زیادی تاجران و مردم، مصروف وارد کردن سولر و فروش آن هستند.

شکرالله که از شش سال بدینسو مصروف فروش سولر در شهر فراه است، گفت که این سولرها از لحاظ قدرت برقی انواع مختلف دارد. از نوع ٦٠ واته الی ٢٠٠ واته را به نرخ های متفاوت از ٢٥٠٠ تا ٩٠٠٠ افغانى به فروش می رساند.

وی اين سولر ها را ساخت چين خوانده، گفت که قبلاً سولرهای ساخت آلمان، در بازار به فروش می رسید که قیمت آن بلند بود. به طور مثال یک سولر ٦٠ واته به ١٥ هزار افغانی بود؛ اما سولرهای آلمانى نسبت به چینايی بهتر است؛ چون برق قوی تری دارد.

اين دکاندار افزود که روزانه تعداد زیادی مردم بخصوص باشندگان ولسوالى ها، از دکان وی سولر و بطری سولر می خرند.

اما شکرالله  گفت که از دوسال بدینسو، سولرهای آلمانى به بازار فراه داخل نشده و اکنون تمام سولرهای چینایی در بازار به فروش می رسد.

در عین حال انجنیر میرحاتم "جهانی" مسول  شرکت فراه برشنا استفاده از برق آفتابی را برای مردم یک سهولت دانسته، گفت که فعلاً تنها شش ناحیۀ شهر فراه، از برق جنراتوری اين شرکت استفاده می کنند.

جهانی افزود که چهار ناحیۀ شهر، مکمل و دو ناحیۀ دیگر (پنجم و ششم) به صورت تقریبی، که در مجموع بیش از سه هزار فامیل هستند، از برق چهار جنراتور این شرکت کار می گیرند.

او گفت که آنها برق را فی کیلووات ٤٠ افغانی به مردم توزيع ميکنند که چهار ساعت از طرف شب و پنج ساعت از طرف روز، جريان مى داشته باشد.

منبع به پژواک گفت که آنها طی سال جاری،  ٣١٢  پایه برق دیگر را به شبکۀ برق شهر فراه می افزایند که در نتیجۀ آن یکهزار فامیل دیگر نیز از این برق، مستفید خواهند شد.

موصوف، سیستم برق آفتابى را بدیل خوبی بجاى برق جنراتوری دانست و گفت: چون در فراه آفتاب به اندازۀ کافی در روز وجود دارد، بنابراين دولت می تواند با استفاده از یک شبکۀ قوی سولرى در یک ساحۀ مشخص، هزاران کیلووات برق را تولید و برای مردم توزیع نماید.

مردم با وجود اين سهولت ميگويند که چون برق آفتابى قوی نیست و تنها می تواند جوابگوی تلویزیون و گروپ باشد؛ بنابراين به خاطر داشتن برق اساسی، باید بند منطقۀ بخش آباد اعمار گردد تا به واسطۀ آن برق قوی آبی به دست آید.

محمد اعظم باشنده ناحیۀ پنجم شهر فراه گفت: "من هم برق دولتى دارم و هم از این سولر از طرف روز استفاده می کنم؛ اما برق آفتابى ضعیف است و اکثر وسایل برقی را که به برق قوی نیاز دارد، جوابگو نیست."

وى گفت که دولت باید فکر اساسی بکند و بند بخش آباد را که سالهاست به مردم فراه وعده داده؛ اعمار نمايد و یا اینکه برق را از ایران که با فراه سرحد دارد، انتقال بدهد.

سروى بند بخش آباد در ولسوالى بالابلوک فراه، در زمان حکومت سردار محمد داوود آغاز شد و سال گذشته، اعضاى شوراى ولايتى و نمايندگان مردم فراه در ولسى جرگه، دراين مورد با رييس جمهور حامد کرزى و وزير انرژى و آب در کابل ديدن کردند.

عبدالحميد حميد معاون شوراى ولايتى فراه ميگويد که امسال، وزارت ماليه بودجۀ يک ميليون دالرى را براى کار سروى بند بخش آباد تخصيص داده که قرار است کار آن در سال جارى از سرگرفته شود که با تکميل آن مشکل برق فراه رفع خواهد شد.

کار سروى اين بند، چهار سال قبل توسط انجنيران هندى از سرگرفته شده بود؛ اما بعد از کشته شدن دو انجنير هندى و مشکلات امنيتى متوقف شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب